about

ENGLISH

Dietrich Van Akelyen (°1981) studied piano at the Academy of Music and Word at Lokeren.  Once he successfully concluded this study he took up the study of composer at the Royal Conservatory at Ghent.  He took classes in composing with Dirk Brossé and trained simultaneously as a conductor.  This knowledge has proven a great advantage while composing.

His music balances between melancholy and absurdity. Always with a cinematic touch and with the joy of playing in mind. Dietrich bares in mind two main ideas while composing: the idea of music as reflection, and the idea of order created through chaos.  As a result, ‘in peaceful contemplation’ and ‘reflectively’ are common annotations on his music score.  A fine example of this compositional technique is his bassoon concerto “Sir Toadstool’s Soliloquy”, written for and performed by bassoonist Pierre Olivier Martens.  “Goa Gajah”, written for and performed by the Spectra ensemble is another work created in this spirit.

Every now and then he loosens the reins and lets his mind stray from the trampled path of serious thinking and searching.  To just let go and let the muse lead the way. “Aren’t instruments fun!?”, “Parade for the Ugly Ducklings” and “Opus Pocus” for wind orchestra and “Tango for Smokey Eyes” for strings are the results of such a meandering journey.

“The Tale of Timmy in the Tumble Dryer” for clarinet choir marked his New York debut. Since this debut, his music is regularly requested by various ensembles & orchestras.

“Waar de Dender mondt” is a composition for choir and orchestra in honor of the Ros Beiaardommegang 2020 (postponed 2022). A work in which the old songs/texts were revived. Dietrich was proclaimed by Marnixring Dendermonde as laureate of the Prudens van Duyse prize.

Poem for The Departed, a work for SATB choir, was performed and recorded by the ‘Vlaams Radiokoor’ and was performed by ‘Chamber Choir Flanders’ at the Berliner Philarmoniker in 2023.

In 2024 he released his piano solo album “Thoughts|Reflections” performed by Ksenia Ovodova.

His music is published in Japan by Golden Hearts Publications. In Europe his music is selfpublished under the label Sir Deetrick. His choral work is published by Euprint ed.

As a conductor he is currently attached to the DSO ensemble, a string orchestra concentrating on the early classic repertoire and his own repertoire.

(Translation Julie Vanacker)

NEDERLANDS

Dietrich Van Akelyen (°1981) studeerde piano aan de Stedelijke academie voor Muziek en Woord te Lokeren. Vervolgens startte hij de opleiding tot componist aan het Koninklijk Conservatorium te Gent. Hij studeerde in de compositieklas van Dirk Brossé en volgde tevens bij hem een opleiding tot dirigent, wat Dietrich ten goede komt bij het dirigeren van eigen werk.

De muziek die hij schrijft, balanceert tussen melancholie en absurditeit. Steeds filmisch en met veel aandacht voor het speelplezier van de muzikanten. Bij het schrijven van een nieuwe compositie vertrekt hij steeds vanuit 2 hoofdgedachten; muziek als bezinning en chaos die naar rust keert. Zijn fagotconcerto “Sir Toadstool’s Soliloquy”, geschreven voor en gecreëerd door fagottist Pierre Olivier Martens (Bamberger Symphoniker), is hiervan een zeer goed voorbeeld. In diezelfde lijn schreef hij ook “Goa Gajah”, gecreëerd door het Spectra Ensemble o.l.v. Filip Rathé.

Af en toe geraakt hij echter de teugels kwijt van zijn serieuze zoek- en denkwerk. Gewoon alle remmen los en de muze haar werk laten doen. “Aren’t instruments fun!?”, “Parade for the Ugly Ducklings” en “Opus Pocus” voor harmonieorkest en “Tango for Smokey Eyes” voor strijkers zijn het resultaat van zo’n ontsporing.

Met “The Tale of Timmy in the Tumble Dryer”, voor clarinet choir maakte Dietrich Van Akelyen zijn debuut in New York. Sindsdien wordt hij regelmatig door diverse binnenlandse en buitenlandse ensembles & orkesten gevraagd om nieuwe muziek op de pupiter te plaatsen.

‘Waar de Dender mondt’ is een groots werk voor koor en orkest ter ere van de Ros Beiaardommegang 2020 (uitgesteld naar mei 2022) Een werk waarbij de oude ommegangsliederen/teksten nieuw leven werd ingeblazen. Dietrich werd door Marnixring Dendermonde als laureaat uitgeroepen van de Prudens van Duyse prijs.

Poem for The Departed, een werk voor SATB koor werd uitgevoerd en opgenomen door het ‘Vlaams Radiokoor’ en werd meerdere malen uitgevoerd door ‘Chamber Choir Flanders’ in hun cyclus ‘Deus ex Machina’ met als hoogtepunt een uitvoering in de befaamde Berliner Philarmoniker in 2023.

In 2024 werd zijn eerste piano solo album gereleased. ‘Thoughts|Reflections’, gespeeld door Ksenia Ovodova.

In Japan wordt zijn muziek uitgegeven bij Golden Hearts Publications, binnen Europa geeft Dietrich Van Akelyen dit in eigen beheer uit onder het label Sir Deetrick. Zijn koorwerken vindt u bij Euprint ed.

In 2019 werd hij aangesteld als dirigent van het DSO ensemble; een strijkorkest met de focus op vroeg klassiek met een vleugje filmmuziek en eigen werk.